Blog

Testen en hacken en … bordspellen!

Ga direct naar de gevangenis! Ga niet langs START!

Wat is er nou leuker dan bordspellen spelen? Of software testen? Terwijl mijn collega’s hun vakanties veelal doorbrengen op stranden, in wereldsteden en rondom campings, zien mijn zomers er iets anders uit. Een tijdje terug heb ik vrij genomen om een week lang, van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat lekker bordspellen te spelen met vrienden. Een jaarlijks terugkerend ritueel. We spelen iedere keer zoveel mogelijk spellen en komen ieder jaar weer tijd tekort. Dit jaar hadden we 38 bordspellen meegenomen waarvan we er slechts 21 hebben kunnen spelen.

Is dat niet wat veel? Nee! Iedere ontwikkelaar kent vast het gevoel dat je krijgt als je aan het puzzelen bent met een stuk code en de dag opeens al voorbij blijkt te zijn. Helemaal vergeten te eten. Voor mij als tester geldt hetzelfde. Natuurlijk bestaat een deel van het werk uit routinematige taken, maar als je die efficiënt uitvoert en waar mogelijk automatiseert blijft vooral het interessante werk over: hacken, strategieën uitstippelen, samenwerken en winnen! Precies wat je bij het spelen van bordspellen ook doet. 

Bugs!

Het allereerste wat ik denk als ik een nieuw spel in handen krijg is: hoe waterdicht zijn de spelregels? Waar zitten de mogelijkheden om het spel te hacken? Het voelt altijd fantastisch als je een maas in de regels ontdekt waardoor je opeens onoverwinnelijk wordt. Zo speelde ik laatst Rifugio met de bedenker ervan. We waren goed onderweg totdat ik er achter kwam dat ik hem volledig klem kon zetten zodat hij geen enkele legale actie meer kon nemen. Victorie! De spelregels moesten aangepast worden vanwege mijn tactiek. Het fijne van de bordspellenwereld is dat je op zo’n moment ook gewoon keihard de overwinning kan claimen. Op het werk voelt het net zo goed als je het testobject stuk hebt weten te krijgen. Alleen moet je daar iets subtieler zijn als je een ontwikkelaar vertelt dat er een flinke bug in de code zit.

Op zoek naar de beste tactiek

Op het oog simpele spellen kunnen veel interessanter worden door ze net iets anders te spelen dan de regels in eerste instantie aangeven. In het spel King of Tokyo heeft iedere speler bijvoorbeeld een monster tot zijn beschikking. Het doel is om jouw monster de meeste gebouwen te laten slopen. Interessanter wordt het echter als iedere speler over meerdere monsters beschikt. Je kunt in dat geval een klein team van monsters vormen dat veel efficiënter te werk gaat en er samen voor zorgt dat één monster de meeste kansen krijgt. Juist het bedenken van intelligente strategieën en tactieken om iets voor elkaar te krijgen maakt het spelen interessant. Ook op mijn werk. In situaties waarin je soms wel duizenden parameters hebt is het niet meer te doen om alle mogelijke combinaties te testen. Het is dan belangrijk om alle kennis die je hebt van het domein, de wiskunde en de programmatuur in te zetten om tot een zo sterk mogelijke teststrategie te komen. Dat is waar het echt interessant, en zelfs een beetje verslavend, wordt.

En als ik die gevangenis helemaal niet uit wil?

Ook in de bordspellenwereld gebeurt het regelmatig dat de spelregels (op het werk ook wel requirements genoemd) onduidelijk zijn. Kun je in een bepaalde situatie nu wél of niet een stap zetten? Moet je altijd een actie uitvoeren als het kan, of mag je ook gewoon niets doen? Bij een spel als Rummikub kan het bijvoorbeeld handiger zijn om steentjes te blijven pakken, zelfs als je al steentjes neer kan leggen, maar mag dat ook? Hoe speelt het spel als je buiten de gebaande paden treedt?

Op het werk besteed ik daarom naast het testen ook regelmatig tijd aan overleggen met business analisten en gebruikers. Het is lastig om een goeie set requirements op te schrijven die eenduidig en compleet de functionaliteit beschrijven. Als tester is het mijn werk om te kijken of er aan de beschreven eisen voldaan is, en ook om te kijken of er geen ongewenste situaties optreden als ik onbeschreven acties uitvoer. Dit is altijd een samenwerking tussen business en testers. Want wat is nou een ongewenste situatie? Ook in de testwereld geldt daarom: hoe fantastisch het ook voelt om als een monster een systeem te kraken; uiteindelijk is testen toch ook een gezelschapsspel.

Back-To-Top